Om spelers in de sectoren te helpen en te inspireren, publiceren we regelmatig over de kernthema’s en de gevolgen daarvan voor de strategie van retailers en groothandels. In aanvulling op de maandelijkse Retail Update die gericht is op actualiteiten in de retailsector, maken we ieder kwartaal een KwartaalUpdate waarin we ingaan op voor zowel retail als groothandel belangrijke thema’s.
De hoofdpunten kunnen als volgt worden samengevat:
• Digitaliseer je winkel met Rabobank en Pagewize. Door de samenwerking kan iedereen binnen vijf minuten een goede website of webshop bouwen;
• Om de kracht van het franchisemodel te blijven benutten, moeten franchisegevers inspelen op de uitdagende marktomstandigheden en nieuwe wetgeving;
• Retailers en groothandels kunnen zelf een online platform lanceren en daarop producten van anderen verkopen. Niches bieden daarvoor de beste kansen;
• Groothandels moeten hun positie versterken door aan twee zaken te werken: toegevoegde waarde en de grenzen van het businessmodel;
• Internationale uitbreiding via overnames biedt kansen voor groothandels. Vaak is verandering van eigendomsstructuur nodig om die kansen goed te kunnen benutten.