De omzet internetverkopen binnen de detailhandel steeg in het tweede kwartaal van 2021 weer met meer dan 17 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Na een recordgroei van 85 procent in de eerste drie maanden toen veel winkels nog gesloten waren, gaat de groei dus gewoon door. En dat al jaar op jaar op jaar op jaar op jaar. De toekomst van retail is de naadloze digitale integratie van online en offline commercie, waarbij de klant volledig centraal staat. De sleutel is de mobiele telefoon, de cruciale verbinding tussen beide werelden. Ondernemers die met eigen ogen willen zien waar dat allemaal toe kan leiden, kunnen terecht in de Future Store Arnhem | powered by Rabobank waarin de online en offline wereld samensmelten. Alles wat online al volstrekt normaal is, is hier in een fysieke omgeving samengebracht waarbij meer dan zeventig bestaande innovaties samenkomen.
Vanuit de macrotrends rondom mens, economie en technologie blijven vijf kernthema’s centraal staan in de structureel en fundamenteel veranderende retailsector: 1. Fusion (vervagende grenzen met kansen om formules te stretchen), 2. Verticale integratie & Smart data (regie voeren vanuit kennis), 3. Omnichannel & Technologie (klant altijd centraal, naadloos en ‘mobile first’), 4. Samenwerking (samen kom je horizontaal (sector), verticaal (keten) of via platforms verder) en 5. Markt & Concurrentiepositie (concurrentie neemt zowel in B2C, B2B, D2C als C2C toe, de shift naar online zet door, en onderscheidend vermogen en digitalisering blijven cruciaal).
Ondernemers moeten inspelen op deze macro- en sectortrends door hun strategie aan te passen, te excelleren in de executie en slim te digitaliseren. In onze maandelijkse Retail Update verzamelen wij recente ontwikkelingen rond de kernthema’s en voorzien deze van Rabobank commentaar om ondernemers hiermee te helpen, te inspireren en te activeren. In de bijlagen: (i) recente kerncijfers en (ii) onze kernvisie op de sectorontwikkelingen.